Alimente energetice

Cele mai mari cantităţi de energie se găsesc în următoarele alimente:

  • uleiul-900 cal. la 100 g. produs
  • untul-700 cal. la 100 g. produs
  • alune şi nuci-650 cal. la 100 g. produs
  • ciocolata-550 cal. la 100 g. produs
  • zahărul-400 cal. la 100 g. produs
  • mierea-300 cal. la 100 g. produs, etc.

NECESARUL DE PROTEINE

Proteinele de calitate inferioară, administrate împreună îşi completează deficienţele, realizându-se mixturi cu valoare biologică ridicată.

Raţia de proteine

Un grup de experţi FAO / OMS au apreciat minimul proteic vital la 0,5 g. proteine/ kg. corp, corespunzând la 5,6 g. azot sau la 35 g. proteine/zi, când acestea au valoare biologică mare, dacă restul raţiei calorice este acoperit prin glucide şi lipide şi dacă organismul nu este supus la condiţii deosebite de viaţă (temperatură scăzută, agresiuni microbiene, toxice, efort intens).

Raţia proteică zilnică (optimul proteic) necesară unei vieţi active este de 1 g./Kg.corp /zi sau 14% din raţia calorică a adulţilor

Cele mai bogate alimente în proteine din grupul celor naturale sunt:

  • drojdia de bere- 46 g./100 g. produs
  • soia- 40 g./100 g. produs
  • caşul- 25 g./100 g. produs
  • lintea- 26 g./100 g. produs
  • fasolea albă- 23g./100 g. produs
  • grâul încolţit- 26g./100 g. produs

NECESARUL DE LIPIDE

Calitatea lipidelor

Valoarea biologică a grăsimilor este legată de acizii graşi pe care-i conţine, de numărul şi poziţia dublelor legături şi configuraţia stereochimică a moleculei. Grăsimile în care predomină acizii graşi saturaţi sunt solide la temperatura ambiantă în timp ce un mare procent de acizi graşi nesaturaţi conferă grăsimilor starea lichidă. Toţi acizii graşi saturaţi pot fi sintetizaţi de organism. Spre deosebire de aceştia organismul nu poate sintetiza acizii graşi polinesaturaţi (acidul linoleic,inolemic, arahidonic) numiţi acizi graşi indispensabili sau esenţiali care trebuie să intre în raţia alimentară zilnică în cantitate suficientă.

Uleiurile vegetale au cantităţi mari de acizi graşi nesaturaţi :

  • ulei de floarea soarelui – 65%
  • ulei de germeni de grâu – 65%
  • ulei de soia- 60%
  • ulei de germeni de porumb- 40%

În schimb, grăsimile animale au cantităţi mici sau foarte mici de acizi graşi nesaturaţi :

  • gălbenuşul de ou – 20%
  • untul – 4% (11)

Raţia de lipide

Pentru consumatorii sănătoşi raţia de lipide este de 20-35% din valoarea calorică a dietei ( 0,7 – 1 g/kg corp/ 24 h).

Cele mai bogate alimente în grăsimi sunt: uleiul (100g %), untul (80g la 100 g ), nucile (60 g la 100 g).

Articol etichetat cu:, ,

Care este gandul tau?