Teologia ca aspect al educaţiei umane

Scopurile unei societati umane determina intotdeauna idealurile educationale urmarite in institutiile de invatamant. Orice demers educational se bazeaza pe o scara de valori ce ofera substanta in formarea unei personalitati culturale. In acest sens, reintroducerea studiului Teologiei (disciplina recunoscuta sub numele impropriu de „Religie”) in sistemul educational preuniversitar constituie un punct de rascruce, o reconsiderare la o treapta mai inalta a intregului proces de invatamant, ce ofera o substantiala valoare adevarului stiintific urmarit de idealul educational.

Lipsa educatiei teologice din institutiile de invatamant laic pentru mai multi ani s-a manifestat ca un gol profund in dezvoltarea culturala a tinerelor generatii, caracterizat ca o totala dezorientare esentiala si o mare ratacire de la adevarul unic. Teologia ofera idealului educational un sens specific si precis si, in acelasi timp, o forma superioara, adevarata si consistenta.

Teologia-ca-aspect-al-educatiei-umaneNu voi insista pe larg asupra importantei covarsitoare a educatiei religioase in cadrul invatamantului laic, pentru ca despre aceasta s-a scris si s-a vorbit mult si consistent. Vreau doar sa punctez cateva elemente in privinta aportului adus de studiul Teologiei in formarea culturala si profesionala a tinerei generatii. In acest demers trebuie plecat de la premisa fundamentala ca religia, ca fenomen social, cultural si personal, este o necesitate a firii umane, caci prin adevarul revelat omul este prin definitie o fiinta religioasa care isi gaseste conditia si implinirea sa existentiala doar intr-o relatie stransa de comuniune cu Dumnezeu. Cu alte cuvinte, fiecare fiinta umana are aprioric in sine o predispozitie religioasa, care este manifestata si dezvoltata sau, dimpotriva, este ignorata si refulata spre defavoarea si nefericirea celor in cauza.

Ca disciplina de invatamant, Teologia are rolul unui liant intre disciplinele strict stiintifice si laice, care l-au pierdut sau nu l-au avut pe Dumnezeu. Invatand Teologia, elevii inteleg mai bine rostul omului in lume si isi explica prin intermediul adevarului revelat de Dumnezeu multe fenomene ce se intampla in jurul lor. Celor care cred in Dumnezeu ea le aduce un spor de credinta si nadejde in viata vesnica pentru care a fost creat omul, iar celor care inca nu cred in El le ofera o speranta, o sansa sau un raspuns esential la intrebarile fundamentale ale vietii.

Intotdeauna cuvantul revelat al lui Dumnezeu a fost o speranta sau un punct de salvare in mediul laic si secularizat care prin structura sa sufoca sistematic nazuintele si aspiratiile superioare ale omului. De aceea, in domeniul educational Teologia urmareste in primul rand latura formativa in dezvoltarea si afirmarea personalitatii umane, pregatind temeinic fiinta umana pentru viata, desi are in vedere, cu o importanta aparte, si latura informativa, care, de fapt, sta la baza idealului formativ.

In timp ce alte discipline din cadrul sistemului educational urmaresc pregatirea elevilor pentru anumite domenii ale vietii sau profesii sociale, Teologia ii pregateste intotdeauna pentru viata insasi, contribuind la formarea unei conceptii superioare si corecte asupra vietii si a destinului umanitatii. Ea poate fi considerata un pas inainte in cadrul cultural al umanitatii impotriva indobitocirii omului exercitata sistematic de o lume laica si secularizata.

Vietuind intr-o lume radical desacralizata, omul modern poate fi caracterizat ca omul insingurat care traieste absenta prezentei lui Dumnezeu, fara a mai avea vointa de a se cunoaste pe sine ca purtator al chipului lui Dumnezeu si a valorifica aceasta nobila calitate. El a renuntat usor la aceasta perspectiva si a adoptat o viata seaca si daunatoare care il conduce incet dar sigur spre o desacralizare totala. Spiritul comunitar si altruist atat de necesar unei vieti adevarate si normale este ignorat cu desavarsire si sufocat de fortele negative adoptate de comportamentul uman. Relatiile dintre semeni au devenit un fel de automatisme care ucid iubirea si afirma ostentativ egoismul in forma lui cea mai perversa, incat omul traieste inconstient o sinucidere lenta.

Toata aceasta drama existentiala se datoreaza unui indiferentism si unei lipse de afirmare a propriei demnitati in relatie directa cu o lipsa de orientare spre valorile adevarate si consistente care sa corespunda structurii fiintiale a omului. Ratacirea si dezorientarea omului sunt alimentate de invazia in viata lui a elementului tehnic (bun si folositor in sine) asimilat gresit ca un confort care sufoca dinamismul firesc al persoanei spre iubirea altruista. Marele ascet si mistic crestin Ilie Cleopa, fiind intrebat intr-o zi cand va veni sfarsitul lumii, a afirmat clar si raspicat: „Atunci cand va creste iarba pe cararea care duce la casa vecinului”, iar la aceste cuvinte orice comentariu este de prisos.

In acest mediu alterat si ostil in care scara valorilor este inversata si denaturata, prezenta Teologiei in procesul de formare a generatiilor tinere nu este numai benefica, ci chiar ceruta cu necesitate. Ea isi aduce aportul considerabil la dezvoltarea si afirmarea culturii, care astfel insufletita nu mai risca sa intre in desuetudine si se afirma ca un element viu si activ in viata societatii umane. Responsabilitatea pentru acest demers o avem fiecare dintre noi, caci, de noi depinde daca viitorul va apartine unor indivizi indobitociti si depersonalizati sau va fi al unor persoane umane adevarate si responsabile.

Articol etichetat cu:, , ,

Care este gandul tau?