Semintele de chia – sursa naturala de omega 3 si omega 6

Ce sunt semintele de chia? Ai auzit de ele si nu stii ce sunt? Ei bine, chia sunt niste seminte comestibile alungite, de 2-3 mm, care provin dintr-o planta deșertica, salvia hispanica. Semintele sunt negre, maro inchis si albe la culoare, mici, si au un gust usor de alune. Exista de asemenea si seminte rosii, dar prima varianta este cea preferata si mai des intalnita.

Semintele de chia sunt neprelucrate si pot fi absorbite de catre organism usor. Acestea sunt din ce in ce mai cunoscute pentru sursa lor excelenta de acizi grasi sanatosi omega 3 si pentru sursa de proteine digerabile.

Semintele de chia sunt foarte versatile si pot fi folosite in aproape orice mancare.

seminte de chia

Seminte de chia

Calitati nutritive ale semintelor de chia

Semintele de chia contin cantitati foarte mici de sodiu. Ele sunt o sursa excelenta de calciu si fosfor si au un continut foarte ridicat de acizi grasi Omega 3, fibre si antioxidanti care sunt benefici pentru sanatatea intregului organism. Un acid gras omega 3 foarte important prezent in semintele de chia este acidul alfa-linoleic(ALA) care este un foarte bun antiinflamator.

In departamentul de micro-nutrienti, semintele de chia sunt bogate in vitaminele B, C, D si E si minerale precum calciu, fosfor, fier, magneziu, mangan, potasiu si zinc.

Semintele de chia – Beneficii pentru sanatate

Semintele de chia au nenumarate efecte pozitive asupra organismului, dintre care enumeram urmatoarele proprietati:

  • Anti-cancer: Continutul ridicat de antioxidanti din semintele de chia neutralizeaza radicalii liberi care pot provoca daune moleculelor celulelor si contribuie la imbatranire si aparitia unor boli, precum cancerul.
  • Sanatatea oaselor: Semintele de chia sunt extrem de bogate in calciu, magneziu, mangan, fosor si proteine care sunt benefice pentru intarirea oaselor, a dintilor si a unghiilor.
  • Sanatatea creierului: Bogate in acizi grasi omega 3, sunt de ajutor in mentinerea sanatatii creierului. Aceste seminte de chia ajuta la reducerea inflamarii creierului, hranesc si reconecteaza neuronii, crescand astfel performanta creierului si prevenind deteriorarea acestuia.
  • Sanatatea celulara: Semintele de chia au un continut scazut de grasimi saturate si mono-saturate, dar bogat in acizi grasi omega 3 si omega 6 care sunt benefici pentru o dezvoltare celulara puternica.
  • Diabet: Persoanele cu probleme de zahar in sange pot beneficia de pe urma adaugarii acestor seminte de chia in dieta lor, datorita fibrelor care ajuta la scaderea nivelului zaharului. De asemenea, reduc riscul aparitiei bolilor de inima si a accidentelor vasculare cerebrale.

    Semintele de chia sunt o sursa de fibre

  • Unul din principalele motive pentru care se recomanda consumul de seminte chia este continutul ridicat de fibre. O portie de aproximativ 30 de grame de seminte de chia reprezinta o treime din necesarul zilnic pentru un adult. Consumul zilnic de fibre imbunatateste treptat sanatatea sistemului digestiv.
  • Sanatatea inimii: Aceste seminte pot reduce riscul de aritmie sau atac cardiac deoarece contin garasimi sanatoase – omega 3 si omega 6 care nu sunt sintetizate in mod natural de catre organism. Semintele de chia produc fitosteroli, care ajuta la reducerea cantitatii de colesterol din organism si elimina acumularea de grasime din artere.
  • Inflamatii: Semintele de chia ajuta la reducerea inflamatiei si sunt benefice pentru cei ce sufera de artrita, psoriazis, boli cardiovasculare, diabet si chiar tuberculoza, pentru ca imbunatatesc circulatia.
  • Pierdere in greutate: Toate fibrele din chia pot absorbi de pana la 10-12 ori greutatea lor in apa, ele devenind ca un gel care se expandeaza in stomac, sporind satietata, absorbtia lenta a alimentelor. Te vor ajuta sa consumi mai putine calorii, in concluzie te ajuta sa slabesti. Continutul bogat de proteine ajuta, de asemenea, la reducerea apetitului si a aportului de alimente.

Cum se consuma semintele de chia

Consumul recomandat de seminte de chia este de aproximativ 3-4 linguri pe zi. Incepe cu o cantitate mai mica in prima zi deoarece sunt fibroase si pot actiona diferit de la o persoana la alta. Ele pot fi consumate crude, inmuiate in apa sau suc, adaugate produselor de patiserie, in supe, budinci, iaurturi, in salate, in diverse mancaruri cu legume, amestecate in shake-uri sau smoothie-uri.

Retete cu seminte de chia

Semintele de chia absorb atat apa, cat si grasimile. Se recomanda sa se tina in apa timp de 10-15 minute inainte de a fi consumate pentru a se expanda. Daca le consumi uscate, ele vor absorbi umezeala din intestine si pot cauza deshidratare sau constipatie.

Semintele de chia se pastreaza intr-un vas etans intr-un loc racoros si intunecat pentru a preveni rancezirea.

Nu există nici o intoleranță cunoscută sau reacții alergice la consumul de semințe de chia. Ele pot fi consumate în siguranță de către copiii mici și gravide, în cantități mici.

Articol etichetat cu:, , ,

Sunt 3 de ganduri pentru "Semintele de chia – sursa naturala de omega 3 si omega 6"

  1. Jorjette C Plante Medicinale

Care este gandul tau?