Sanatate si beneficii ale consumului de masline

Exista sute de tipuri de masline in lume, de diferite dimensiuni, forme si culori. Apare însă o anumită confuzie cu privire la „verde” și „negru” și modul în care se corelează culorile cu „copt” sau „necopt”.

Maslinele incep tot timpul de la culoarea verde si unele se intuneca treptat spre negru, sau aproape negru, cu nuante trandafirii si maro pe parcurs, in functie gradul de maturitate. Cu toate acestea, nu inseamna ca maslinele verzi nu sunt considerate a fi coapte sau ca maslinele negre sunt intotdeauna coapte.

Despre maslinele verzi, se considera ca sunt coapte in momentul in care au ajuns la marimea maxima. In momentul in care strangi o astfel de maslina intre degete, pulpa este foarte ferma si produce un suc alb-crem. In cazul in care maslinele sunt de o culoare intre verde si negru, pulpa este ferma, dar se inmoaie treptat, pe masura ce se innegreste. Maslinele negre, atunci cand sunt coapte, au un suc rosiatic spre negru atunci cand sunt stoarse. Cu cat maslinele sunt mai coapte, cu atat mai mult ulei se obtine.

masline proaspat recoltate

Cele mai multe beneficii sunt de obicei atribuite pretiosului ulei obtinut din aceste fructe, insa, trebuie stiut ca maslinele, in stare proaspata, sunt extrem de benefice in prevenirea multor boli cronice.

Maslinele sunt fructele maslinului (Olea Europea), care provine din zona mediteraneeana, desi in prezent este cultivat si in alte parti ale lumii. Aceste fructe sunt o sursa excelenta de ulei.

Din punct de vedere botanic, fructul este o drupă, de culoare verde atunci cand este tânăr, si negricios-violet sau verde-galbui cand este complet copt. Maslina are trei părți componente: o coajă subțire și netedă sau epiderma, pulpa cărnoasă de texturi diferite (de la moale la ferm) precum și un sâmbure. Pulpa fructului este bogată în lipide, a caror concentratie creste pe măsură ce fructul se coace.

Multe soiuri de masline sunt utilizate pentru producerea de ulei, insa in acest articol voi vorbi mai mult despre soiurile care pot fi consumate crude sau gatite, verzi sau coapte.

In termeni generali, maslinele comestibile pot fi clasificate in 2 categorii principale:

  • masline verzi, recoltate inainte de a fi complet coapte, cu pulpa tare;
  • masline negre, recoltate atunci cand sunt complet coapte, cu pulpa mai moale decat maslinele verzi si sunt negre sau mov la culoare.

Masline – Beneficii nutritionale

Maslinele sunt bogate in grasimi, mai ales acid oleic – un omega 9 acid gras monosaturat. De asemenea sunt o sursa excelenta de minerale (potasiu, calciu, fosfor, zinc, fier), vitamine (beta-caroten, vitamina E, D, K), fitonutrienți antioxidanti (polifenoli), flavonoide si fibre. Maslinele in saramura au un continut ridicat in sodiu.masline sanatate si beneficii

Beneficii pentru sanatate

Datorita continutului ridicat in grasimi monosaturate si antioxidanti, maslinele au multe efecte benefice asupra sanatatii, in special a sanatatii inimii:

  1. Anticolesterol: Atat grasimile monosaturate si polifenolii din masline ajuta la prevenirea oxidarii colesterolului, si prin urmare, au un efect protector si preventiv asupra aterosclerozei si a bolilor cardiovasculare asociate, cum ar fi accidentul vascular si atacul de cord.
  2. Proprietati anticancerigene: Polifenolii, vitamina E si beta-carotenul sunt cele mai importante substanțe antioxidante ce se găsesc în masline. Activitatea antioxidantă a polifenolilor este importantă prin actiunea lor impotriva radicalilor liberi. Ajută la prevenirea cancerului, a imbatranirii premature, bolilor de inima precum si a multor alte tipuri de afecțiuni degenerative si cronice.
  3. Sanatatea oaselor: Maslinele sunt bogate în vitamina D, calciu și fosfor, care joacă un rol important in cresterea, remodelarea si intretinerea oaselor și ajută în prevenirea rahitismului la copii și a osteoporozei la adulți.
  4. Sănătatea inimii: În plus față de acțiunea anticolesterol, polifenolii exercita un efect benefic asupra sistemului cardiovascular prin prevenirea și formarea cheagurilor de sânge, plus ca accentueaza procesele de vasodilatatie.
  5. Efect purificator: Maslinele îmbunătățesc funcționarea ficatului și funcțiile intestinale, iar  datorită conținutului ridicat in fibre, ajută la curățarea colonului (previne constipația). Toate aceste efecte duc de fapt la o mai bună detoxifiere și la eliminarea toxinelor din organism.
  6. Energizant – Datorita continutului ridicat in minerale, maslinele sunt alternative naturale la suplimentele cu multiminerale utilizate pentru a da organismului mai multa energie, forta si nutrienti.
  7. Sănătatea pielii: Este cunoscut faptul ca antioxidantii au un efect benefic asupra sănătății pielii, deoarece ajută la prevenirea daunelor provocate de radicalii liberi asupra țesutului pielii. Datorită cantităților relativ mari de beta-caroten (precursor al vitaminei A) și vitamina E, maslinele joaca un rol important in stimularea regenerării și protecției pielii. În concluzie, consumul de masline ajuta la mentinerea pielii sanatoase, neteda si tânără.
  8. Pentru vedere: Nu numai ca vitamina A este benefica pentru sanatatea pielii, dar este esentiala pentru o vedere normala, mai ales in conditii de lumina redusa, cat si pentru sanatatea ochilor.

Sfaturi pentru consum

Maslinele pot fi folosite intr-o varietate destul de larga de feluri de mancare. Ele pot fi consumate crude in salate, pot fi folosite pentru a prepara sosuri, pentru a garnisi fripturile sau preparatele din peste, pentru pizza, mancare de praz cu masline, etc. Maslinele pot fi chiar prăjite sau umplute.

Pateul de masline (pasta preparata din masline verzi sau negre) este delicios consumat pe paine proaspătă de casă, cu biscuiți, legume si peste.

Retete cu masline

Atentie! Maslinele crude sunt foarte amare, motiv pentru care se tin intr-o solutie de saramura concetrata, ceea ce le face foarte sarate. Persoanele cu hipertensiune arterială ar trebui să evite să consume masline conservate în saramură.

Articol etichetat cu:, , , , ,

Care este gandul tau?