O ecuaţie simplă : femeie = bărbat

Freud descoperă că atât pentru fetiţă cât şi pentru băiat mama, distribuitoare a primelor îngrijiri este primul obiect, căci investiţiile libidinale iniţiale se produc sprijinindu-se pe satisfacerea marilor nevoi vitale. Descriind activitatea secuală a fetiţei în relaţie cu mama, Freud susţine ca ea nu se deosebeşte deloc de cea a băiatului. Şi la unul, ca şi la celălalt, se întâlnesc aceleaşi mişcări pulsionale (orale, sadic-anale, falice) şi aceleaşi fantasme asociate.

Freud notează, cu o rezervă: legătura fetei cu mama este atât de „tocita de ani”, supusă unei refulări inexorabile, încât este dificil să o sesizezi psihanalitic, şi, în orice caz, acest lucru nu este posibil decât prin rescrierea pe care i-o impune problematica oedipiană ulterioară.

Acestei rezerve i se adaugă o nuanţă: Freud pune un accent special pe ambivalenţa acestei prime legături, pe ostilitatea al cărei obiect este mama, cel puţin la fel de intensă ca şi iubirea care îi este adresată. Fazei orale îi corespund la fetiţă angoasele de a fi omorâtă, otrăvită, devorată de către mamă; toate sunt temeri legate de retragerea sânului, justificând o întoarcere a agresiunii către agresor. Este posibil, notează Freud, ca aceste mecanisme proiective să formeze nucleul unei paranoia ulterioare.

Jones arată că stadiul oral este prototipul feminităţii ulterioare. Oralul este primul punct de vedere al copilului, al descoperirii sale, un punct de vedere endogenetic. Dar, „înaintea” gurii se află sânul; cel al mamei, al adultului în maturitate secuală, cel al unei femei, dintre cere secualitatea, în întregime inconştientă, este dominată de genitalitate. J. Lanouzier, într-o lucrare de-a sa, a insistat în particular asupra falicităţii sânului. Eroticul sânului este prins într-o reţea de reprezentări în principal vizuale – unde privirea tinerei fete pubere se încrucişează cu cea a bărbatului, cu cea a tatălui în special.

În faza anală plăcerea legată de diversele manipulări ale zonei erogene este ca atare conotată ca agresiva (mai ales la modelul pasiv, dar în egală măsură în activitate, prin identificarea cu mama), gata să se transforme în angoasă, sub acţiunea refulării. Freud, imitând aici pe Marck Brunswick, schiţează portretul unei mame anale, mai mult intruzivă decât satisfăcătoare. Astfel, există mame care insistă să le arate fetelor lor cum se introduce un tampon. Seducţia – intruzivă adultă se îndreaptă spre culmi, mama anală nu renunţă uşor la ascendenţa asupra funcţiilor corporale. Se mai poate adăuga la aceasta placheta de pilule strecurată în geanta primei vacante după venirea ciclului.

buburuza-parcataOdată cu intrarea în faza falică, identitatea evoluţiilor băiatului şi ale fetei va căpăta în concepţia freudiană, semnificaţia psihosecuală cea mai originală şi cea mai surprinzătoare. În acest moment diferenţele între sece se şterg complet în faţa concordanţelor lor. Fetiţa este un mic bărbat. La aceasta idee concură şi fantasma infantilă a femeilor care consideră că au fost create ca bărbaţi şi că prin diverse împrejurări au fost mutilate, lovite sau rănite.

Analogia penis-clitoris nu este, fără îndoială, de acelaşi ordin ca identitatea dintre gură şi anus, dar distanţa este neglijabilă, într-atât cele două organe reacţionează asemănător la excitaţie: „Toate actele de onanie au loc pe acest echivalent al penisului”. Vaginul propriu-zis feminin va aştepta pubertatea pentru a fi descoperit. Printre fantasmele asociate excitaţie clitoridiene, Freud citează dorinţa de a naşte un copil pentru mamă sau de a-i face unul (dorinţă mobilizată mai ales la apariţia noului născut, dar de asemenea şi de cea pasivă, de a fi sedusă de mamă, fantasma care „atinge solul realităţii” deoarece este chiar mama care, prin îngrijiri, a trezit primele senzaţii de plăcere în organele genitale.

Partea 2 >>

Articol etichetat cu:,

Ganduri si impresii pentru "O ecuaţie simplă : femeie = bărbat":

  1. Jorjette C MadMike
  2. Jorjette C Cashalot
  3. Jorjette C GiacomO

Care este gandul tau?