Maslinele – proprietati, beneficii, remedii si retete cu masline

Exista sute de tipuri de masline in lume, de diferite dimensiuni, forme si culori. Apare însă o anumită confuzie cu privire la „verde” și „negru” și modul în care se corelează culorile cu „copt” sau „necopt”. Maslinele incep tot timpul de la culoarea verde si unele se intuneca treptat spre negru, sau aproape negru, cu nuante trandafirii si maro pe parcurs, in functie gradul de maturitate. Cu toate acestea, nu inseamna ca maslinele verzi nu sunt considerate a fi coapte sau ca maslinele negre sunt intotdeauna coapte.

Despre maslinele verzi, se considera ca sunt coapte in momentul in care au ajuns la marimea maxima. In momentul in care strangi o astfel de maslina intre degete, pulpa este foarte ferma si produce un suc alb-crem. In cazul in care maslinele sunt de o culoare intre verde si negru, pulpa este ferma, dar se inmoaie treptat, pe masura ce se innegreste. Maslinele negre, atunci cand sunt coapte, au un suc rosiatic spre negru atunci cand sunt stoarse. Cu cat maslinele sunt mai coapte, cu atat mai mult ulei de masline (vezi beneficiile uleiului) se obtine.

masline proaspat recoltate

Ce stim despre măsline?

Cele mai multe beneficii sunt de obicei atribuite pretiosului ulei de masline, insa, trebuie stiut ca maslinele, in stare proaspata, sunt extrem de benefice in prevenirea multor boli cronice.

Maslinele sunt fructele maslinului (Olea Europea), care provine din zona mediteraneeana, desi in prezent este cultivat si in alte parti ale lumii. Aceste fructe sunt o sursa excelenta de ulei.

Din punct de vedere botanic, fructul este o drupă, de culoare verde atunci cand este tânăr, si negricios-violet sau verde-galbui cand este complet copt. Maslina are trei părți componente: o coajă subțire și netedă sau epiderma, pulpa cărnoasă de texturi diferite (de la moale la ferm) precum și un sâmbure. Pulpa fructului este bogată în lipide, a caror concentratie creste pe măsură ce fructul se coace.

Multe soiuri de masline sunt utilizate pentru producerea de ulei, insa in acest articol voi vorbi mai mult despre soiurile care pot fi consumate crude sau gatite, verzi sau coapte.

In termeni generali, maslinele comestibile pot fi clasificate in 2 categorii principale:

  • masline verzi, recoltate inainte de a fi complet coapte, cu pulpa tare;
  • masline negre, recoltate atunci cand sunt complet coapte, cu pulpa mai moale decat maslinele verzi si sunt negre sau mov la culoare.

Masline – Proprietati si beneficii nutritionale

Maslinele sunt bogate in grasimi, mai ales acid oleic – un omega 9 acid gras monosaturat. De asemenea sunt o sursa excelenta de minerale (potasiu, calciu, fosfor, zinc, fier), vitamine (beta-caroten, vitamina E, D, K), fitonutrienți antioxidanti (polifenoli), flavonoide si fibre. Maslinele in saramura au un continut ridicat in sodiu.masline sanatate si beneficii

Maslinele – Beneficii pentru sanatate

Datorita continutului ridicat in grasimi monosaturate si antioxidanti, maslinele au multe efecte benefice asupra sanatatii, in special a sanatatii inimii.

  • Se mananca masline crude sau pate de masline pentru a scadea nivelul colesterolului. Atat grasimile monosaturate si polifenolii din masline ajuta la prevenirea oxidarii colesterolului, si prin urmare, au un efect protector si preventiv asupra aterosclerozei si a bolilor cardiovasculare asociate, cum ar fi accidentul vascular si atacul de cord.
  • Maslinele au proprietati anticancerigene. Polifenolii, vitamina E si beta-carotenul sunt cele mai importante substanțe antioxidante ce se găsesc în masline. Activitatea antioxidantă a polifenolilor este importantă prin actiunea lor impotriva radicalilor liberi. Ajută la prevenirea cancerului, a imbatranirii premature, bolilor de inima precum si a multor alte tipuri de afecțiuni degenerative si cronice.

Se recomanda consumul de masline pentru sanatatea oaselor.

  • Maslinele sunt bogate în vitamina D, calciu și fosfor. Aceste substante joacă un rol important in cresterea, remodelarea si intretinerea oaselor. De asemenea, ajută în prevenirea rahitismului la copii și a osteoporozei la adulți.
  • Pentru sănătatea inimii, mananca masline. În plus față de acțiunea anticolesterol, polifenolii exercita un efect benefic asupra sistemului cardiovascular prin prevenirea și formarea cheagurilor de sânge. In plus, accentueaza procesele de vasodilatatie.
  • Consumul de masline are efect purificator. Maslinele îmbunătățesc funcționarea ficatului și funcțiile intestinale. Datorită conținutului ridicat in fibre, ajută la curățarea colonului (previne constipația). Toate aceste efecte duc de fapt la o mai bună detoxifiere și la eliminarea toxinelor din organism.
  • Maslinele crude sunt un bun energizant. Datorita continutului ridicat in minerale, maslinele sunt alternative naturale la suplimentele cu multiminerale utilizate pentru a da organismului mai multa energie, forta si nutrienti.
  • Maslinele au efecte benefice pentru sănătatea pielii. Este cunoscut faptul ca antioxidantii au un efect benefic asupra sănătății pielii, deoarece ajută la prevenirea daunelor provocate de radicalii liberi asupra țesutului pielii. Datorită cantităților relativ mari de beta-caroten (precursor al vitaminei A) și vitamina E, maslinele joaca un rol important in stimularea regenerării și protecției pielii. În concluzie, consumul de masline ajuta la mentinerea pielii sanatoase, neteda si tânără.
  • Se recomanda consumul de masline crude pentru vedere. Nu numai ca vitamina A este benefica pentru sanatatea pielii, dar este esentiala pentru o vedere normala, mai ales in conditii de lumina redusa, cat si pentru sanatatea ochilor.

Maslinele – Sfaturi pentru consum

Maslinele pot fi folosite intr-o varietate destul de larga de feluri de mancare. Ele pot fi consumate crude in salate, pot fi folosite pentru a prepara sosuri, pentru a garnisi fripturile sau preparatele din peste, pentru pizza, mancare de praz cu masline, etc. Maslinele pot fi chiar prăjite sau umplute.

Pateul de masline (pasta preparata din masline verzi sau negre) este delicios consumat pe paine proaspătă de casă, cu biscuiți, legume si peste. Pasta de masline are aceleasi beneficii ca si maslinele consumate ca atare, beneficii enumerate mai sus.

Vezi cum se prepara pate-ul de masline

Aceasta reteta de pasta de masline este aromata, consistenta si plina de nutrienti. Poti prepara aceasta pasta din masline negre sau din masline verzi. Le poti folosi chiar in amestec. Aceasta pasta este un fel de mancare greceasca ce poate fi folosita ca aperitiv.

Ingrediente necesare pentru pate-ul de masline

  • o cana de măsline fara samburi
  • 2 catei de usturoi tocati
  • putina ceapa rosie
  • patrunjel tocat
  • ulei de masline

Se adauga toate ingredientele intr-un robot de bucatarie si se omogenizeaza. In general nu se adauga sare pentru ca maslinele sunt de obicei sarate. Se serveste pe paine sau biscuiti, dar si in alte combinatii.

Retete cu masline in imagini

Atentie! Maslinele crude sunt foarte amare, motiv pentru care se tin intr-o solutie de saramura concetrata, ceea ce le face foarte sarate. Persoanele cu hipertensiune arterială ar trebui să evite să consume maslinele conservate în saramură. Daca maslinele sunt prea sarate, acestea se pot pune la desarat!

Articol etichetat cu:, , , , ,

Care este gandul tau?

 

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.