Masa rotitoare – instrument de bază al spiritismului

Spiritiştii aleg o masă de lemn, uşoară de preferinţă, cu trei picioare sau “gheare” (acesta este clasicul gheridon, cel mai folosit); se aşează în jurul ei, pun mâinile cu palma în jos astfel încât să “formeze un lanţ”, cu degetele mari lipite şi degetele mici în contact cu cele ale vecinilor. Justifică această procedură invocând ideea că astfel adiţionează fluidul pe care l-ar poseda fiecare dintre ei, punându-l în serviciul persoanei (mediumului) capabile să intre mai uşor în contact cu lumea de dincolo.

“Neospiritiştii” au, în ceea ce-i priveşte, credinţe mai vagi. Mesele – sau paharul vorbitor — nu i-ar pune în legătură cu spiritele sau sufletele defuncţilor individualizaţi, ci cu un inconştient colectiv de tip jungian, bogat în arhetipuri şi, totodată, capabil să ofere un mesaj actual, referitor la un subiect, indiferent de epoca în care trăieşte sau locul în care se află, căci, ca şi percepţia extrasenzorială, acest inconştient ignoră spaţiul şi timpul, fiind imaterial.

În rest, teoriile invocate în această împrejurare au o importanţă secundară (chiar dacă subiecţii implicaţi ţin la ele mai mult ca la lumina ochilor). Ceea ce contează este credinţa pe care ei o au în aptitudinea pe care ar poseda-o masa (sau paharul vorbitor) de a se deplasa spontan şi de a o face de o manieră motivată.

Dintre toţi subiecţii care, în jurul mesei, îşi concentrează gândurile, aşezându-şi mâinile în modul arătat, nici unul nu este conştient de micromişcările degetelor lui mici, “nici de influenţa pe care degetele vecinilor o exercită asupra lui şi nici de reacţiile lui la această influenţă”.

Nimeni nu poate să perceapă, nici să evalueze suma forţelor aplicate individual. Atâta vreme cât nu este dat semnalul de începere a procesului care va face masa (sau paharul vorbitor) să se deplaseze, puseurile diverse, egal repartizate, se neutralizează şi se realizează, după cum arată Herbert Larcher “un adevărat echilibru homeostatic”.

Dar imediat ce un impuls uşor este dat, chiar fără ştirea persoanei în cauză, iar mişcarea se amplifică, fiecare dintre parteneri crede că nu face altceva decât să urmeze mişcarea, în timp ce el participă în modul cel mai activ. Când masa “dă răspunsuri exacte la întrebări pentru care experimentatorii nu cunosc conştient soluţia, spune Herbert Larcher, totul te face să crezi că aceste răspunsuri sunt, în realitate, scoase din inconştientul persoanei care joacă rolul de monitor”, altfel spus, de medium, totul petrecându-se ca şi cum “experimentatorii s-ar juca de-a ghicitorile, dar la nivelul inconştientului lor, cu răspunsuri aberante de tip oniric, sau inconştient dorite, sau cunoscute de inconştientul unuia dintre ei, care se revelează conştiinţei tuturor graţie dispozitivului amplificator al micromimicii sale, pe care îl constituie lanţul de mâini, şi instrumentului revelator al acestui amplificator, gheridonul”.

Orice s-ar putea spune despre preponderenţa acordată aici inconştientului, adevărat deus ex machina care ar putea fi identificat mai degrabă cu rea-credinţa, aşa cum a definit-o Sartre (subiecţii ascunzându-se cu toată sinceritatea, ceea ce ar merge împotriva credinţelor lor), putem numai să aprobăm aceste explicaţii furnizate de un parapsiholog, al cărui merit este cu atât mai mare cu cât el abordează această problemă a meselor vorbitoare într-o optică veritabil ştiinţifică.

În starea actuală a cunoştinţelor noastre, singură această punere în lumină a proceselor psihofiziologice este susceptibilă să dea seama, în mod satisfăcător, de practici divinatorii precum rabdomanţia, oui-ja-ul etc. Ceea ce nu înseamnă – nici pe departe – că răspunsurile date de masă, baghetă, pendul sau pahar sunt întotdeauna adecvate sau juste…

Aceste răspunsuri (în rest, Larcher o spune clar) sunt cele ale monitorului (ale mediumului). Ele sunt legate de nivelul său cultural, cunoştinţele sale, credinţele sale, cum o dovedeşte, din plin, Theodore Flournoy referitor la Helene Smith.

Articol etichetat cu:, ,

Ganduri si impresii pentru "Masa rotitoare – instrument de bază al spiritismului":

  1. Jorjette C articole copii

Care este gandul tau?