Kiwi si sucul de kiwi – proprietati, beneficii si contraindicatii

Fructul în formă de ou provine din China şi in trecut era cunoscut sub numele de coacăză-chinezească. Kiwi este fructul copacului Actinidia chinensis, o vita lemnoasa care in China creste in mod spontan. A fost popularizat abia pe la începutul secolului XX de crescătorii din Noua Zeelandă şi rebotezat după pasărea kiwi.

Fructul are o coaja subtire, maro, cu perisori fini ce acopra pulpa suculenta de culoarea jadului, plina de seminte negre. Textura este ferma pana in momentul in care fructul este copt pe deplin, moment in care devine foarte suculent. Aroma difera de la un fruct la altul, de la un soi la altul.

Toate partile fructului sunt comestibile, inclusiv coaja acestuia, desi aceasta nu este agreata de toata lumea, de asta o sa ne focusam pe pulpa, care poate fi consumata ca atare, sau utilizata pentru a prepara niste sucuri racoritoare de exceptie.

Calitati nutritive ale fructului de kiwi

Principala calitate a fructului este continutul exceptional de vitamina C, care este chiar mai ridicat decat la o portocala sau o lamaie, astfel că doar un singur fruct aduce mai mult decât necesarul zilnic de vitamina C al unui adult. Aceasta vitamina este esenţială pentru vindecarea rănilor şi pentru sănătatea sistemului imunitar. In plus fata de vitamina C, fructul de kiwi contine multe alte elemente nutritive sanatoase, inclusiv vitamina A si E, acid folic, cupru, fier, magneziu, calciu si fosfor.

Fructele de kiwi sunt surse bune de potasiu, mineral care contracarează efectele sodiului din dieta occidentală şi este corelat cu controlul tensiunii arteriale.

Fructul mai furnizează de asemenea şi cantităţi utile de fibre solubile care ajută la reducerea colesterolului sanguin si la digestia grăsimilor. Fibrele solubile se leagă de colesterolul din bilă şi împiedică reabsorbţia acestuia.

Conţine cam 10% zahăr, iar un fruct de mărime medie aduce un aport de 29 de calorii. Este folosit deseori ca decor şi ca notă exotică în salatele de fructe. Pe de altă parte, cercetări recente au arătat faptul că alergiile la kiwi au crescut foarte mult în ultimul timp.

Deoarece vita de kiwi este foarte rezistenta la paraziti, fructele din comert sunt, de obicei, necontaminate cu pesticide sau alte substante.

Beneficii pentru sanatate ale consumului de kiwi

suc de kiwiPrincipalele beneficii pentru sanatate ale consumului de sucuri de kiwi rezulta din continutul lor extrem de ridicat de vitamina C. Intreg pachetul de vitamine si minerale fac ca acest fruct sa fie benefic in multe afectiuni:

  • Anemie. Efectul antianemic este datorat continutului sau ridicat de fier, cupru si vitamina C. Fierul si cuprul sunt esentiale in sinteza hemoglobinei – proteina din celulele rosii care transporta oxigenul in tot corpul. Continutul ridicat de vitamina C imbunatateste absorbtia fierului din intestinul subtire in sange.
  • Efect antioxidant. Mai multe substante nutritive continute de kiwi, inclusiv fierul, cuprul, vitaminele C si E, au proprietati antioxidante si sunt responsabile pentru neutralizarea radicalilor liberi care pot cauza inflamatii, boli degenerative si imbatranire prematura.
  • Sanatatea tesuturilor conjunctive. Vitamina C din sucul de kiwi este esentiala pentru sinteza colagenului, astfel, continutul ridicat prezent in fruct este recomandat pentru sanatatea tesuturilor conjunctive, in special pentru cel osos, pentru dinti si gingii. Consumul de kiwi nu ajuta doar la mentinerea integritatii sistemului osos prin sporirea sintezei colagenului, ci il si mineralizeaza datorita continutului de calciu si fosfor, prevenind astfel osteoporoza.
  • Constipatie. Datorita continutului relativ ridicat de fibre, fructele au proprietati laxative naturale ce ajuta la curatarea tractului digestiv si previn sau trateaza tulburari digestive.

Reface calitatea spermei

  • Bogat in vitamina C, sucul de kiwi protejeaza spermatozoizii de anomaliile genetice ce pot determina defecte de nastere. Atunci cand un cuplu incearca sa aiba un copil, ambele parti ar trebui sa se pregateasca sa fie intr-o stare optima de sanatate, prin cresterea aportului de vitamina C (si nu numai) pentru a creste sansele se conceptie si mai tarziu de a avea un copil sanatos.
  • Sanatatea inimii. Datorita continutului ridicat de potasiu si scazut de sodiu, fructul de kiwi ajuta la mentinerea tensiunii arteriale in limite normale. Previne astfel aparitia hipertensiunii. In plus, potasiul din sucul de kiwi joaca un rol important in reglarea si imbunatatirea functiei cardiace. Vitamina C ajuta la scaderea colesterolului din sange, prevenind astfel ateroscleroza si bolile de inima aferente.
  • Sistemul imunitar. Fructele de kiwi sunt eficiente in cresterea si modularea functiei sistemului imunitar, contribuind astfel la combaterea si prevenirea racelii si gripei, precum si a altor infectii si inflamatii.
  • Crampe musculare. Bogatia de minerale, cum ar fi magneziul si potasiul, ajuta la atenuarea oboselii musculare. Previne crampele musculare si creste forta musculaturii.
  • Oboseala mentala. Continutul ridicat de magneziu din fruct imbunatateste productia de energie in creier. Creste astfel concentrarea atenţiei şi sporind productivitatea, dar si ameliorand oboseala mentala.
  • Sarcina. Consumul de suc de kiwi in timpul sarcinii ajuta la prevenirea crampelor musculare nocturne. Imbunatateste micro-circulatia la nivelul picioarelor (prevenind astfel venele varicoase), previne deficienta de calciu si constipatia. In plus, continutul ridicat de acid folic din sucul de kiwi este util in prevenirea aparitiei defectelor neuronale la copii.
  • Ulcer gastric. Consumul de alimente bogate in vitamina C ajuta la scaderea incidentei ulcerului peptic, reducand astfel riscul de cancer la stomac.

Cum se consuma fructul de kiwi

Fructul poate fi consumat intreg dupa decojire, sau se taie in felii subtiri pentru a orna deserturi, supe si salate. Desigur, incearca la tine acasa cat mai multe retete cu acest fruct, cat mai diverse.

salata cu kiwi, portocale spanac si nuci

Salata cu kiwi, portocale, spanac si nuci, asezonata cu zeama de lamaie.

Cum se prepara sucul de kiwi

Pentru a prepara suc de kiwi, se indeparteaza coaja cu un cutit bine ascutit. Se taie in bucati si se pun in blender. Poti adauga zeama de lamaie pentru a-i accentua putin aroma. Poti consuma sucul la micul dejun sau ca o simpla gustare.

De asemenea, poti incerca piureurile, celebrele smoothie-uri de kiwi, in amestec cu banane, ananas si mere, sau in orice combinatie poftesti .

Mai mult, pentru ca se apropie sezonul perfect pentru consumul de inghetata, poti incerca acasa sa-ti prepari inghetata din diverse sucuri de fructe, printre care si kiwi.

Contraindicatii: Unele persoane au alergie la kiwi, in special copiii si persoanele care au probleme cu rinichii. Reactiile sunt usoare.

Iti doresc sa ai un stil de viata sanatos, si mai mult, iti sugerez sa incerci sa plantezi kiwi la tine acasadin seminte!

Ganduri si impresii pentru "Kiwi si sucul de kiwi – proprietati, beneficii si contraindicatii":

  1. Jorjette C Elena Travelena
  2. Jorjette C Elena Travelena
  3. Jorjette C Vio

Care este gandul tau?