Fructul de guava – o excelentă sursă de vitamina C

Copacul Guava (Psidium guajava) originar din sudul Africii şi din America de Sud, se cultivă astăzi în scopuri comerciale în numeroase ţări. Cu un gust și o aromă unică, fructul de guava intră în categoria super fructe, datorita imensei sale implicații benefice în sănătate și nutriție.

Fructul de guava are o dulce aromă de mosc și textură cremoasă. Probabil asta îl face un fruct apreciat de femei. Se consideră ca fiind un fruct afrodisiac!

Fructul de guava este în formă de pară sau rotund şi are mărimea unui măr mic, coaja lui subţire şi gălbuie fiind comestibilă dar are un gust uşor amărui; pulpa foarte aromată şi suculentă este însă dulce.

 

guava

Circa jumătate din fruct este format din seminţele mici, mai tari, comestibile, concentrate mai mult spre centrul fructului, fiind la fel de bogate în vitamine ca şi pulpa. Având aceeaşi greutate cu ea, fructul de guava conţine de peste 5 ori mai multă vitamina C decât o portocală, un fruct proaspăt de 90 g conţinând mai mult decât necesarul zilnic de vitamina C pentru un adult.

Chiar şi dacă se pierde aproape 25% din vitamina C în timpul procesului de conservare, fructul de guava în sirop, la cutie, rămâne încă o sursă excelentă a acestei vitamine, vitală de altfel pentru producerea de colagen şi pentru sănătatea ţesuturilor, dar e în acelaşi timp şi un antioxidant care „mătură” radicalii liberi potenţiali nocivi.

Fructul de guava și beneficiile sale în sanatate

Fructul de guava este sărac în calorii și grăsimi, dar conține mai multe vitamine vitale, minerale și antioxidanți naturali care joacă un rol important în prevenirea cancerului, anti-îmbătrânire și amplificator al sistemului imunitar.

Pulpa şi seminţele de guava sunt de asemenea o sursă bogată de fibre dietetice solubile sub formă de pectină (5,4 g la 100 g de fructe, circa 14% din DZR), asta îl face să fie bun pentru slăbit și un bun laxativ. Conținutul de fibre ajută la protejarea mucoasa colonului prin micșorarea timpului de expunere la toxine și legării de substante cancerigene din colon.

100g de fructe proaspete oferă circa 228 mg vitamina C, adică de trei ori mai mult decât DZR (doza zilnică recomandată). Coaja exterioară conține mai multă vitamina C decât pulpa interioară.

Studiile științifice arată că consumul de fructe bogate în vitamina C, ajută organismul să fie rezistent împotriva agenților infecțioși și să elimine radicalii liberi considerați implicați în apariția cancerului.

Fructul de guava este bogat în vitamina A și flavonoizi precum beta-caroten, luteină, licopen și criptoxantină.  Acest compuși se cunoaște că au proprietăți antioxidante și sunt esențiali în menținerea sănătății optime a organismului. Consumul de fructe bogate în caroten se cunoaște că protejează plămânii și cavitatea bucală de cancer.

100g de fruct guava oferă  5204 micrograme de licopen, aproape de două ori conținutul din roșii (2,573 g de licopen la 100g de roșii). Licopenul se știe că previne deteriorarea pielii de razele UV și oferă protecție împotriva cancerului de prostată.

Fructele de guava proaspete și coapte bine conține foarte mult potasiu. Raportat la cantitate/greutate conține mai mult potașiu decât bananele. Potasiul este o componenta importanta a celulelor și a sângelui. Ajută la reglarea ritmului cardiac și a tensiunii artesiale.

Fructul este de asemenea o sursă bogată de vitamine din complexul B (acid pantotenic, nianicină, vitamina B6 – piridoxina), vitamina E și K, precum și minerale ca magneziu, cupru și mangan. Manganul este un cofactor pentru enzima antioxidantă. Cupru este necesar pentru producerea de celule roșii.

Tabel detaliat despre nutrienții din fructul de guava

Fructul de Guava (Psidium guajava),
fruct proaspăt,Valori nutritive pentru 100 g.
Principii Valori Nutritive Procent din DZR
Energie 68 Kcal 3.5%
Carbohidrați 14.3 g 11.5%
Proteine 2.55 g 5%
Grăsimi 0.95 g 3%
Colesterol 0 mg 0%
Fibre dietetice 5.4 g 14%
Vitamine
Acizi Folici 49 µg 12.5%
Niacină 1.084 mg 7%
Acid pantotenic 0.451 mg 9%
Piridoxină 0.110 mg 8.5%
Riboflavină 0.040 mg 3%
Tianină 0.067 mg 5.5%
Vitamina A 624 IU 21%
Vitamina C 228 mg 396%
Vitamina E 0.73 mg 5%
Vitamina K 2.6 µg 2%
Electroliți
Sodiu 2 mg 0%
Potasiu 417 mg 9%
Minerale
Calciu 18 mg 2%
Cupru 0.230 mg 2.5%
Fier 0.26 mg 3%
Magneziu 22 mg 5.5%
Mangan 0.150 mg 6.5%
Fosfor 11 mg 2%
Seleniu 0.6 mcg 1%
Zinc 0.23 mg 2%
Fito Nutrienți
Caroten-ß 374 µg
Criptoxantină-ß 0 µg
Licopen 5204 µg

fructul de guava copt bine - rosu - proaspat

Consum și mod de servire

Alegeţi fructele verzi-gălbui, care abia ce s-au copt şi încep să-şi piardă din fermitate, decorticaţi-le şi serviţi-le într-o salată de fructe, sau le puteţi fierbe uşor câteva minute în apă cu zahăr.

Fructele se pot soncuma și în sucuri, siropuri și dulcețuri. Sunt delicioase în preparate de patiserie sau prăjituri.

Cel mai indicat este se consume fructele proaspete, pentru a savura gustul și aroma unice!

Guava se poate cultiva și la noi. Cu mici ajustări acest copac exotiv poate să fie și la tine în grădină. Află aici mai multe informații despre cultivare și cum se plantează și se întreține.

Articol etichetat cu:, , , ,

Ganduri si impresii pentru "Fructul de guava – o excelentă sursă de vitamina C":

  1. Jorjette C ramona
  2. Jorjette C crina
  3. Jorjette C DEMISCA

Care este gandul tau?