Fructele în alimentaţia sportivilor

În general, se consideră că în alimentaţia sportivilor raportul între principiile nutritive calorigene (proteine, lipide, glucide), trebuie să fie de 1/1/4. Nevoi crescute sunt şi în ce priveşte sărurile minerale, mai ales de fosfor, de sodiu şi potasiu, acestea din urmă ca urmare a pierderilor importante în urma eforturilor fizice din timpul antrenamentelor şi a competiţiilor.

Trebuie reţinut faptul că nevoia de potasiu este foarte crescută în primele 15—20 minute după efort, când trebuie combătută aci-doza din organism. În această etapă sunt recomandate sucurile naturale din fructe, care au proprietăţi alcalinizante.

În unele discipline sportive, ca: maratonul, ciclismul, canotajul etc., care solicită eforturi fizice eşalonate pe o perioadă mai mare de timp, sunt indicate alimentele lichide bogate în factori nutritivi, din care fac parte şi sucurile de fructe (de portocale, lă-mâi, mere).

În cazul eforturilor fizice la altitudini mari este necesar tot un regim alimentar hipercaloric, bogat în glucide, dar totodată şi în săruri minerale şi vitamine, elemente în care excelează fructele.

În perioada de pregătire şi cantonament, alimentaţia sportivilor trebuie să cuprindă, alături de celelalte alimente, un sortiment larg de fructe, care să permită întocmirea unor meniuri variate şi echilibrate din punct de vedere al factorilor nutritivi.

Amatorii de alpinism trebuie să ştie că foarte multe accidente de munte, cauzate de epuizarea fizică, se datoresc de cele mai multe ori unor greşeli de regim alimentar. Consumul mare de calorii trebuie compensat de o sporire a aportului de oxigen, ca urmare a efortului şi a scăderii presiunii atmosferice.

Înlocuirea caloriilor consumate se poate face pe seama lipidelor, a proteinelor animale, dar mai ales a celor vegetale (nuci, alune, arahiae).

De mare valoare sunt şi glucidele de origine vegetală, ca dulceaţa de fructe, fructele uscate bogate în zahăr (prune, caise, smochine), sucurile şi siropurile din fructe. Acestea din urmă, pe lângă efectul energetic, combat deshidratarea organismului şi permit eliminarea, prin rinichi, a diferitelor toxine acumulate în urma oboselii.

Aceste câteva consideraţii sunt argumente suficiente ca şi alimentaţia sportivilor să se înscrie în limite raţionale, determinate ştiinţific şi în cadrul căreia fructele pot să participe eficient.

Articol etichetat cu:, , ,

Ganduri si impresii pentru "Fructele în alimentaţia sportivilor":

  1. Jorjette C Daniela

Care este gandul tau?

 

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.