Exprimarea individuării prin mandale şi vise

Există aceste serii de vise prin care se exprimă individuarea. Ele conţin plăsmuiri simbolice prezente şi în istoria spiritualităţii umane. Jung a fost convins că înţelegerea acestor conţinuturi, frecvent motive mitologice, nu se poate realiza fără o aprofundată cunoaştere a mitologiei şi a folclorului, precum şi a psihologiei primitive şi a ştiinţei comparate a religiilor.

Una dintre cele mai frecvente reprezentări mitologice care apare în vise prin care este exprimat procesul individuării este mandala, simbol al centrului, al ţelului, şi mai ales al Sinelui. Aceste manadale sunt exprimate simbolic în formă circulară sau prin imagini simetrice ale cifrei patru şi ale multiplilor săi. Mandala este în egală măsură prezentă atât în filosofia şi mistica orientală, cât şi în lumea creştină a Evului Mediu.

Mandale tibetane și vindecarea forțelor manipulative ale inconștientului

Există aceste mandale orientale, cele mai multe de origine tibetană, ce au formă pătrată, rotundă sau de lotus. Aceste mandale tibetane reprezintă o “psihocosmogramă”, o “schemă a complexei reprezentări simbolice a acestei drame a dezintegrării şi reintegrării” (Tucci, 1995, pag. 30).

Aceste mandale orientale de origine tibetană sunt reprezentări simbolice în măsura în care simbolurile sunt înţelese ca: “o cale de acces magică şi irezistibilă spre acel vălmăşag inform şi tumultos de forţe.” (Tucci)

Tucci se referă la forţele inconștientului, forţe care prin simbol, sunt înlănţuite, stăpânite, distruse. Cu ajutorul simbolului se dă formă infinitelor posibilităţi ce zac în adâncul inconştientului.

Posibilitatea axială a inconştientului, dar şi a conştientului, posibilitatea care se cere împlinită este individuarea.

Simbolistica din Evul Mediu a mandalei creștine

Despre mandale se stie ca sunt prezente şi în simbolistica Evului Mediu. Despre acestea Jung afirmă:

“Cele mai multe îl au pe Hristos în mijloc iar pe cei patru evanghelişti, sau simbolurile lor, în cele patru puncte cardinale.” (apud. A.Jaffe, 1996, pag. 409)

Jung consideră că mandala are rangul unui simbol unificator, motiv pentru care apare în “situaţii ce se caracterizează prin confuzie şi perplexitate. Arhetipul astfel constelat reprezintă o schemă ordonatoare plasată ca un fel de reticul psihologic,aşa încât fiecare conţinut îşi capătă locul, şi elementele întregului care se află în pericolul de a se destrăma în vag şi nedeterminat sunt ţinute laolaltă, în coeziune, prin cercul care împrejmuieşte şi apără”(ibidem)

Aceste mandale, ca simboluri ale Sinelui, sunt parte componentă a procesului de individuare pe care-l conturează prin prezenţa lor şi pe care îl pot şi ajuta aşa cum demonstrează practica terapeutică a lui Jung.

Alături de visele “medii” descrise anterior există şi visele “mari”. Acestea aparţin seriilor de vise (serii subordonate unui ţel comun care se dezvoltă în etape şi ordonat, adică procesului de individuare) care par întotdeauna în momentele cheie ale acestui proces de “realizare spontană a omului deplin”, în acele momente “în care intenţiile, aşteptările şi concepţiile conştientului personal contravin legilor general valabile ale destinului uman.” (Jung,1994, I,pag.114)

scoarta-de-copac

Galerie poze cu mandale – Modele de mandale

Alături de funcţia compensatorie visele sunt coparticipant la procesul individuării şi prin simbolurile pe care le conţin şi care deţin o funcţie transcedentă. Prin funcţie transcendentă Jung înţelege “nu o funcţie fundamentală, ci una compusă din alte funcţii, iar prin transcendent nu o calitate metafizică, ci faptul că această funcţie operează o trecere de la o atitudine la alta.”(Jung, 1997, b, pag.508) Altfel spus funcţia transcendentă a simbolurilor din vise (şi nu numai a acestora) este aceea care realizează, simbolic, reconcilierea contrariilor din Psyche şi acceptarea-asumarea tensiunii dintre acestea. Din acest motiv simbolurile sunt “indispensabile pentru vindecare şi pentru individuarea Sinelui” (A.Stevens, 1996, pag.127) << Partea 2Partea 4 >>

Ganduri si impresii pentru "Exprimarea individuării prin mandale şi vise":

  1. Jorjette C Laurentiu
  2. Jorjette C crist.a.l
  3. Jorjette C SabYna
  4. Jorjette C SabYna
  5. Jorjette C Lex
  6. Jorjette C Andru

Care este gandul tau?