Concepţia materialistă a istoriei

Materialismul istoric vede în dezvoltarea modurilor de producţie a bunurilor materiale necesare existenţei omului principala forţă care determină întreaga viaţă socială a oamenilor şi determină trecerea de la un tip social la altul. Nici o societate nu poate exista fără a produce bunuri materiale. Cu ajutorul uneltelor de muncă, al tehnicii, omul exercită în procesul de producţie o influenţă asupra naturii şi obţine cele necesare traiului.

De dezvoltarea producţiei materiale depinde progresul societăţii, aşa susţine materialismul. Istoria societăţii omeneşti începe din momentul când omul s-a ridicat până la folosirea şi confecţionarea uneltelor de producţie. Cu cât forţele de producţie ale societăţii sunt mai dezvoltate cu atât este mai puternică dominaţia omului asupra naturii.

 

pe-urma-frunzeiMaterialismul istoric a pus pentru totdeauna capăt teoriilor idealiste, care priveau istoria societăţii ca o activitate haotică, arbitrară a indivizilor, ca o urmare a voinţei şi dorinţelor oamenilor. Materialismul a introdus concepţia cum că dezvoltarea societăţii, ca şi dezvoltarea naturii, este determinată nu de bunul plac, nu de dorinţele subiective ale oamenilor, ci de legi obiective, independente de voinţa şi conştiinţa oamenilor.

Tot materialismul a învăţat oamenii că pot descoperi legile obiective, le pot cunoaşte şi le pot studia, pot ţine seamă de ele în acţiunile lor, le pot folosi în interesul lor, limitând acţiunea unor legi şi dând câmp liber altora, dar ei nu le pot schimba sau anula. Cu atât mai mult ei nu pot crea legi noi.

Materialismul, prin asuprirea idealismului, a devenit o forţă primordială în dezvoltarea indivizilor, a societăţii, la mijloc, fără nici un fel de intenţie conspirativă, stau interesele celor care au văzut beneficiile înainte de a începe şi de a continua fără opriere, propagarea unor teorii la fel de probabile ca şi cele ale idealismului.

Părerea strict proprie, detaşata de subiectul mai mult cules din concepte acceptate de ştiinţă, obiective, neagă apartenenţa omenirii în partea materialismului. Oamenii cred aceste legi care întradevăr sunt perfect logice şi survin unor fapte concrete, reale, dar în acelaşi timp, datorită idealismului nemuritor, ambele ideologii au funcţionat şi ambele progresează în cunoaştere. Astfel în zilele noastre putem resimţi clar o fuziune între cele două concepte, o nouă generaţie, o nouă societate se naşte, şi are la bază aceste două principale structuri filozofice, materialismul şi idealismul. Personal mă regăsesc în concepţie, în ambele, şi să susţin una doar pentru că este ştiinţific demonstrată, este ca şi cum aş accepta să beau lapte praf în loc de lapte de vacă, căci laptele praf a putut fi produs în laborator şi laptele de vacă nu.

Cum sună concepţia ta despre lume?

<< Partea 2Partea 1 >>

Ganduri si impresii pentru "Concepţia materialistă a istoriei":

  1. Jorjette C Ionut S.

Care este gandul tau?

 

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.